سفارش تبلیغ
صبا ویژن
همگان را به شتاب خواهانند و همگان مهلت جویانند ، و همه را وقتى معین نهاده‏اند و آنان درنگ مى‏کنند و از کار باز ایستاده‏اند . [نهج البلاغه]
طریق
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» اعتدال یا التقاط

 عضو مجلس خبرگان رهبری با تلاوت آیه "فَلَمَّا تَبَیَّنَ لَهُ أَنَّهُ عَدُوٌّ لِلّهِ تَبَرَّأَ مِنْهُ" تأکید کرد: جای مدارا با دشمنِ اسلام نیست، باید صریح بگویید ما دشمن شماییم، هیچ وقت هم این دشمنی ما تبدیل به آشتی نخواهد شد، فقط حاضریم معامله  و داد و ستد کنیم، نفت به شما می فروشیم، در مقابل، تکنولوژی هم از شما می گیریم، هم شما سود ببرید، هم ما، این برد ـ برد است، اما اینکه شما را دوست ‌بداریم ابدا، و تا آخر هم می گوییم مرگ بر آمریکا.

 
به گزارش رجانیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مرکز آثار آیت‌الله مصباح یزدی، ایشان در بیستمین همایش ملی دفتر پژوهش های فرهنگی که با عنوان گفتمان اعتدال در بوته نقد در تاریخ 23 اسفند در مجتمع یاوران مهدی (عج) جمکران برگزار شد، به تبیین مفهوم عدالت و کاربردهایش پرداخت و گفت: کلمه اعتدال در لغت عربی با عدالت، تعادل و عدل هم‌ریشه هستند.
 
وی با اشاره به کاربرد اولیه واژه عدل افزود: هنگامی که مردم برای حمل و نقل‌ از حیوانات استفاده می‌کردند، بار مرکب را به دو بخش تقسیم می‌کردند، یک بخش را در طرف راست و یک بخش را در طرف چپ قرار می‌دادند، اگر این دو لنگه مساوی بود بار راحت جابجا می شد و مرکب درست حرکت می کرد و اعتدال یعنی برقرار شدن این حالت مساوات بین دو لنگه.  وی با توضیح نحوه توسعه این واژه گفت: سپس این واژه به مواردی توسعه داده شد که امر ممتدی باشد و دو طرف داشته باشد که برایش حد وسطی در نظر گرفته شود، که اگر دو طرفش مساوی باشند، معتدل است.
 
عضو خبرگان رهبری به مفهوم اعتدال در اخلاق اشاره و اظهار داشت: اعتدال در اخلاق حالتی بین افراط و تفریط، از اِعمال شهوات، اِعمال غضب و سایر صفات می باشد.
 
وی افزود: گویا اصل این نظریه اخلاقی از ارسطو نقل شده است که هر فضلیتی امری است بین دو رذیلت افراط و تفریط، و حد وسط آنها فضیلت است و به آن حد وسط اعتدال گفته می شود.
 
ایشان ادامه داد: در محاورات اجتماعی گاه کسانی دو طرف برای یک شی‌ء را در نظر می گیرند یا دو چیز را با هم می سنجند، اما هم‌وزن بودن این دو بستگی به این دارد که آن دو طرف را چگونه و در چه حدی انتخاب کنند، و انگیزه آنها از انتخاب آن دو طرف و حد وسط آن چه باشد.
 

ادامه مطلب



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حق جو ( دوشنبه 93/1/11 :: ساعت 9:15 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

علامه مصباح یزدی
ریشه تمام انحرافات از صدر اسلام تاکنون دلبستگی به دنیا است
علامه مصباح یزدی در دیدار جمعی از دانشجویان؛
فیلم دیده نشدهی عیادت عمار از عمار
برخی بستگان امام(ره) مانند 1400 سال قبل رفوزه شدند
آیت الله مصباح یزدی در مهدیه مشهد
آیت الله مصباح یزدی
زمینه ترقی و سقوط آدمی
علامه مصباح
آیت الله مصباح یزدی
باید خود را برای شبهات جدید فلسفی آماده کنیم
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 59
>> بازدید دیروز: 11
>> مجموع بازدیدها: 334600
» درباره من

طریق
حق جو
در این وبلاگ گزیده ای از نظرات آیت الله مصباح یزدی به صورت لینک منعکس می گردد.

» پیوندهای روزانه

پایگاه اطلاع رسانی آثار علامه مصباح یزدی [4]
فهرست کتب علامه مصباح یزدی [152]
[آرشیو(2)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
صمیمیت؛ محور ارتباط مؤمنین بارش رحمت در سایه محبت دو مؤمن .
» آرشیو مطالب
سال 85
بحث مشروعیت و مقبولیت
در باب ولایت فقیه
دوستان واقعی اهل بیت
محاسبه نفس
نگاه مؤمن به دنیا
نشانه هاى ایمان
دین و جهل دینی
ثمرات استقامت
شرط نجات بخش
خوف و رجا
شادی
دام های شیطان
چند کاستی اخلاقی
پاداشهایی بزرگ
شیعه از منظر امام صادق
گناه مغفور و نیکی مقبول
تبلیغات
سخنرانیها
مطالب متنوع
سال 87
سال 88
سال 89
بهار 90
تابستان 90
پاییز 90
زمستان 90
بهار 91
تابستان 91
پاییز 91
زمستان 91
بهار 92
تابستان 92
پاییز 92
زمستان 92
بهار 93
تابستان 93
پاییز 93
زمستان 93

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان





» طراح قالب
 – جنبش وبلاگی حامیان جبهه پایداری